آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

قَالَ  أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ:
خَالِطُوا اَلْأَبْرَارَ سِرّاً وَ خَالِطُوا اَلْفُجَّارَ جِهَاراً وَ لاَ تَمِیلُوا عَلَیْهِمْ فَیَظْلِمُوکُمْ فَإِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ زَمَانٌ لاَ یَنْجُو فِیهِ مِنْ ذَوِی اَلدِّینِ إِلاَّ مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ یُقَالَ [لَهُ] إِنَّهُ أَبْلَهُ لاَ عَقْلَ لَهُ.

الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب المداراة، ح5

امام صادق علیه السّلام فرمود:
با نیکان پنهانی درآمیزید و با بدکاران در آشکار، و بر آنها حمله نکنید که بر شما ستم کنند، زیرا زمانى براى شما پیش آید که از دینداران نجات نیابد، جز آنکه را مردم ابلهش دانند و خود او هم تحمل کند که به او ابلهِ بی عقل گویند.


پدر و پسری نشسته بودیم و از هر دری سخن می گفتیم، تا اینکه صحبت رسید به اینجا که همکارش با تمام وقاحت و پر رویی به او گفته بود: تو خیلی احمقی، خیلی وقت پیش از اینها باید بارت را می بستی، اما همچنان در جا می زنی.
در جواب او چیزی نگفته بود، جز لبخند تلخی که روی صورتش نقش بست و زودتر از حل شدن نمک در آب، محو شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۳۰ مهر ۹۹ ، ۱۵:۴۴
alef sin

عَنْ  أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ  رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ :  أَکْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِیَ  اَلْجَنَّةَ تَقْوَى اَللَّهِ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ . 
الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب حسن الخلق، ح9

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: بیشترین وسیله‌اى که امتم را به بهشت مى‌برد تقواى الهى و اخلاق نیکوست.

 

 

عَنْ  أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَقِیَ  اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ  عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ یَا  عَبْدَ اَللَّهِ کَیْفَ یَکُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ یَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ یُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ اَلْحَاکِمُ عَلَیْهِ اَللَّهُ وَ أَنَا اَلضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلاَّ اَلرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اَللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ.
الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب الرضا بالقضاء، ح11

امام صادق علیه السّلام فرمود: حسن بن على علیهما السّلام به عبد اللّٰه بن جعفر برخورد و باو فرمود اى عبد اللّٰه‌؟ چگونه مؤمن، مؤمن باشد، با آنکه از قسمت مقدر خود ناراضى باشد و مقام خود را کوچک کند، در صورتى که حاکم بالاى سر او خدا است و من ضامنم براى کسى که جز رضای خدا در دلش خطور نکند دعا کردنش بدرگاه خدا مستجاب شود.

 

 

عَنْ  مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ  أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً فِی اَلْأَرْضِ یَسْعَوْنَ فِی حَوَائِجِ اَلنَّاسِ هُمُ اَلْآمِنُونَ  یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ وَ مَنْ أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً فَرَّحَ اَللَّهُ قَلْبَهُ  یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ.
الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب السعی فی حاجة المؤمن، ح2

معمر بن خلاد،گوید:شنیدم امام رضا علیه السّلام مى‌فرمود:
به راستى خداوند بندگانی دارد در زمین که براى برآوردن خواسته‌هاى مردم تلاش مى‌کنند آنان در روز قیامت آسوده‌اند،و هرکس وسیله شادى مؤمنى را فراهم سازد،خدا دلش را در روز قیامت شاد کند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱ ۲۶ مهر ۹۹ ، ۰۱:۱۸
alef sin
#محاسن_الکلام
________________
قال الرضا علیه السلام:
یَا أَیُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا اَللَّهَ فِی نِعَمِ اَللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلاَ تُنَفِّرُوهَا عَنْکُمْ بِمَعَاصِیهِ بَلِ اِسْتَدِیمُوهَا بِطَاعَتِهِ وَ شُکْرِهِ عَلَى نِعَمِهِ وَ أَیَادِیهِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّکُمْ لاَ تَشْکُرُونَ اَللَّهَ تَعَالَى بِشَیْءٍ بَعْدَ اَلْإِیمَانِ بِاللَّهِ وَ بَعْدَ اَلاِعْتِرَافِ بِحُقُوقِ أَوْلِیَاءِ اَللَّهِ مِنْ  آلِ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْ مُعَاوَنَتِکُمْ لِإِخْوَانِکُمُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَى دُنْیَاهُمُ اَلَّتِی هِیَ مَعْبَرٌ لَهُمْ إِلَى جِنَانِ رَبِّهِم.
عیون أخبار الرضا، باب 41، ح1
 
#امام_رضا علیه السلام فرمود:
ایّها النّاس!از #خدا بترسید و نعمت‌هاى او را قدر بدانید و با نافرمانى کردن،نعمت ها را از خود گریزان ننمائید،بلکه(نعم الهى)را به #طاعت و #بندگى و #شکرگزارى بر آنها و بر عطایاى پى در پى خداوندى،دائمى و همیشگى کنید،و بدانید که شما پس از #ایمان به #خدا و اعتراف به #حقوق #اولیاء او از #آل_محمّد صلّی اللّه علیه و آله، به هیچ چیز محبوب تر از یارى رساندن تان به برادران مومن تان در امر دنیای شان که محلّ‌ عبورى است براى آنان تا خود را به بهشت پروردگارشان برسانند، شکر نمی گذارید... .
 
¶…¶ بدون هیچ شرحی...
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱ ۱۴ مهر ۹۹ ، ۲۳:۵۳
alef sin
________________
 عن زرارة عن أبی جعفر علیه السّلام قال: 
 
قال أحبّ‌ الأعمال إلى اللّه عزّ و جلّ‌ ما داوم علیه العبد و إن قلّ‌.
 
الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب استواء العمل و المدوامة علیه، ح2
امام باقر علیه السّلام فرمود:
 
محبوب‌ترین عمل نزد خداى عز و جل عملى است که بنده‌اى آن‌را ادامه دهد گرچه کم باشد.
 
 
تقریبا همه ی ما حداقل یک بار در طول زندگی به این مطلب فکر کرده ایم که فلان کار بزرگ را اگر انجام بدهم موفق می شوم، یا موفقیت یعنی انجام بزرگترین کاری که به ذهن هر کدام مان رسیده است که این بزرگترین کار دنیا است. اما از قدیم گفتند: «سنگ بزرگ برداشتن نشانه ی نزدن است».
این حدیث و احادیث دیگری که همین مضمون را دارند، یکی از راز و رمزهای موفقیت را در اختیارمان می گذارند: کار روتین. ممکن است ما از این لفظ و از این نحوه کار کردن متنفر باشیم و دلیل بیاوریم که این شکل کار کردن خسته کننده است، هیجان ندارد اما بزرگترین کار و پروژه مان برای موفقیت همین کار مستمر و مداوم و روتین است که قله ها با همین قدم های کوچک فتح شدند.
 
 
   ¶…¶ قطعا منظور از مداومت بر عمل که محبوب خدا است، عمل خیر و خوبی است که انسان در ارتباط با خدا، انسان های دیگر، خودش و محیط پیرامونش انجام می دهد و شامل اعمال شر و بد نمی شود.
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱ ۱۳ مهر ۹۹ ، ۰۲:۰۹
alef sin