آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

#برشی_از_یک_کتاب

شما خوب می دانید که بچه می تواند بدون هیچ خطری یک سگ بزرگ را نوازش کند. حتی اگر یک سگ سیاه باشد. و اگر به جای سگ موجود زنده ای را که عقل دارد، فکر می کند، احساس دارد و روحش فنا ناپذیر است، نوازش کند چه می شود؟ بدن شما مرتعش شده است. دختر عمو اقرار کنید. من شما ها را خوب می شناسم. شما آمریکایی ها عادات خاصی دارید. من در مسافرت هایم به شمال مکرر متوجه این نکته شده ام. شما با سیاه ها مانند مار و خرچنگ رفتار می کنید، اما از طرفی از ستمی که به آنها می شود عصبانی هستید. شما نمی خواهید با آنها بد رفتاری شود، اما حاضر نیستید که حتی با آنها همکلام شوید. دلتان می خواهد آنها را به آفریقا بازگشت دهید برای اینکه دیگر چشم های تان سیاه ها را نبیند و وجودشان را احساس نکنید. آن وقت یکی دو تن مبلغ خواهید فرستاد تا آنها را به دین مسیحیت دعوت کنند. دختر عمو آیا این درست است؟
افلیا در حالی که متفکر بود گفت: خدایا! همه ی اینها که می گویید یک کمی درست است.

#رمان #کلبه_ی_عمو_تم، ص 286

#نویسنده #هریت_بیچر_استو

#مترجم #منیر_جزنی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۳۰
alef sin

حی علی خیر العمل

#کتاب #حیّ_علی_خیر_العمل
للمؤلّف #السیّد #محمد_مهدی #السیّد_حسن #الموسوی #الخرسان

هذا الکتاب بالواقع هو من سلسة مسائل سمّاها المصنّف بـ «مسائل شرعیّة بین #السنّة و #البدعیّة» لکنّها لم تکمل حتّی بعد؛ لأنّ الفرصة لم تسنح له.
و المؤلّف أحد أعلام #النجف_الأشرف و تلامیذ آیة السیّد #أبوالقاسم_الخوئی الذی کلّفه استاذه بشرح أرجوزته فی مدح #الإمام_علیّ علیه السلام، وأحد البارزین فی مجال تحقیق #التراث #الإسلامی وتألیف الکتب الإسلامیّة.
قام المؤلّف فی کتابه هذا بدئاً من #الأدب #القرآنیّ للدعوة إلی سبیل اللّه بالموعظة و الحکمة و#الجدال_الأحسن ومنطلق الإیمان وهو أن تحب لغیرک ما تحب لنفسک من الخیر، فی البحث عن جزئیّة حیّ علی خیر العمل فی #الأذان و#الإقامة.
لکنّه قبل البحث حول هذا الموضوع طرح بحثاً وهو مبدء تشریع الأذان، وهل هو #وحی_السماء کما قاله أئمة #أهل_البیت وأخذها شیعتهم عنهم أو رؤیا رأها أحد الأنصار وحدّثها لرسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله وقرّرها الرسول صلّی اللّه علیه و آله، کما هو قول مخالفیهم؟
وبعد هذا بدأ بالحث عن الموضوع الأصلیّ فنقل روایات عن عبداللّه بن عمر وعلیّ بن الحسین علیهما السلام وأبی جعفر محمّد بن علیّ علیهما السلام فی الأذان بحیّ علی خیر العمل، وأنّه الأذان الأوّل کما قاله الإمام زین العابدین علیه السلام، وأنّه من تعلیم رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله لبلال وأبی محذورة مؤذّنیه فی المدینة.
وتلا هذا البحث، البحث عن علّة حذفه من الأذان فبیّن المؤلّف علّتین له: العلّة الظاهریّة وهی احساس #عمر_بن_الخطاب تهاون #المسلمین فی #الجهاد إذا سمعوا کلّ یوم خمس مرّات فی الأذان أنّ #الصلاة خیر عمل،
والعلّة الباطنیّة وهی #الولایة لأهل البیت علیهم السلام حیث استفادها من أحادیث نقلها عن #أئمة #أهل_البیت علیهم السلام و بیّن ما المراد منها.
فی الختام طرح البحث عن #الشهادة_الثالثة فی الأذان وحکمها، وأیّد الحکم السائد بین فقهاء #الشیعة من عصر #العلّامة_المجلسیّ حتی الآن وهو استحبابها من دون اعتقاد جزئیّتها للأذان وناقش الحکمین الأخیرین فیها وهما بدعیّتها وجزئیّتها فی الأذان.

وفی نظری القاصر أنّ الکتاب من حیث عدم استعراضه للبحث عن صحّة وضعف الأحادیث یتوجّه علیه الإشکال ولکنّه لا ینظر إلیه لقصد مؤلّفه الاختصار.

لتحمیل الکتاب راجع الرابط التالی:
http://alfeker.net/library.php?id=2353

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۳۳
alef sin

 

 

کسانی که با خوزستان آشنایی ندارند، از آن فقط گرمای زیادش با مردمی با چهره های سبزه و سیاه و یا حداقل آفتاب سوخته در ذهن تداعی می کنند و گاهی حتی باورشان نمی شود که یک خوزستانی، به خصوص آنهایی که جنوب استان زندگی می کنند، چهرهایی سفید داشته باشند! انگار که به این باور رسیده اند که برزیل تکه ای از آبادان و خوزستان بوده و بومیان سیاه پوستش در اصل آبادانی و خوزستانی اند!!!
خوزستان استانی در جنوب غربی ایران، با مردمی مهمان نواز و ذخایر فراوان نفت و گاز و نعمت های فراوانی از جمله خرما و شلتوک و گندم و مرکبات و البته فراوانیِ آب در زمانی نه چندان دور!!!
زمین های زراعی این استان کم نبودند قبل از اینکه تبدیل به شوره زار شوند البته اگر به زیر کشت می رفتند، که نرفتند، بلکه فدای سیاست های دولت های متفاوت شدند.
روزی به نام صنعت نیشکر و با شعار چرخیدن چرخ اقتصاد ولو به قیمت له شدن فقرا زیر این چرخ ها، زمین ها را به ضرب و زور از مردم گرفتند و زیر کشت نیشکر بردند بدون آنکه نیروی کار را از همین مردمی که زمین های شان را بردند، تامین کنند
و روزی دیگر به نام نفت به جان هور افتادند و آن را خشک کردند و مردم را چند سال گرفتار گرد و خاک کردند و گفتند: این خاک ها منشأ خارجی دارند؛ گویا ما خارجی بودیم، خودمان خبر نداشتیم!!!
و امروز هم به جان آب این استان افتاده اند که روزی پر آب ترین رود کشور در آن جاری بود و الآن در بعضی قسمت هایش با کمی دست و پا زدن می توان از این طرف رود به آن طرفش رفت.
نفت قصه ی پر غصه ای است در این استان؛ چه روزهایی که زمین های مردم را گرفتند و جوانان شان به جای کار گاهی ضربه های باتوم پلیس به تن شان نشست و حبس کشیدند و چه روزهایی که از آن جز خاک نصیبی نبردند.
بی انصافی است اگر از احداث یا ترمیم بعضی جاده ها و پل ها توسط وزارت نفت در این استان یادی نکنیم، اما اوج بی انصافی است اگر نگوییم که تمام این پل ها و جاده ها در مسیرهای احداث شدند که ماشین های شرکت های نفتی بیشترین تردد را در این مسیرها داشتند.
داستان آب از ماجرای نفت دردناک تر است؛ روزهایی که کارون پر آب بود، مردم شهرهای جنوبی یا باید دستگاه تصفیه ی آب در خانه نصب می کردند و یا باید آب شرب شان را می خریدند، چنان که تا الآن نیز چنین است و با گرانی بنزین قیمت بشکه ی آب دو برابر شده است. حال که کارون نا ندارد که زار بزند و اشک بریزد، با وجودی که امسال بارش های خوبی داشتیم، چه عجب که مردم بخش غیزانیه همان آب غیر شرب را نداشته باشند!
بی آبی بخش غیزانیه استان خوزستان که ماه ها با اعتراض آرام مردم نجیبش همراه بود و دو سه روز پیش به بستن جاده ی ترانزیتی منجر شد، آب و فاضلاب اهواز و البته شهرستان کارون که با کمترین باران زیر آب می رود، اعتراضات آبان ماه ماهشهر و تیراندازی های این شهر و نحوه ی مقابله با آن، بیکاری جوانان و دست و پا زدن خانواده های شان با مشکلات اقتصادی و فقر، تغییر مذهب بعضی مردم این استان و حتی جذب شدن شان به گروه های جدایی طلب و گاه تروریست های وهابی، همه و همه نتیجه ی بی توجهی مسئولان به نیازها و مشکلات این استان است که مردمش بر این باورند قسمت اعظمی از بودجه ی کشور با نفتی بسته می شود که زیر پای شان جریان دارد و از آن هیچ بهره ای ندارند جز درد و حسرت بی نصیب بودن شان از حقی که باید عایدشان شود؛ از آب شربی که باید مانند باقی استان ها بدون پرداخت پول اضافه تری نسبت به آب شهری، استفاده کنند، از یکی دو درصد در آمد نفتی که باید خرج رونق این استان شود، از شبکه ی فاضلابی که جوابگوی باران های کم استان باشد، و از اولویت استخدام بومیان در شرکت های نفتی و غیر آن.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۹ ، ۰۲:۵۴
alef sin

اول:
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
قَالَ النَّبِیُّ صلّی اللّه علیه و آله: إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ- نَادَى مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ: یَا جَابِرُ- جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوک.ِ ثُمَّ قَالَ: هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ.

وسائل الشیعة، الحرّ العاملی، کتاب الصلاة، أبواب صلاة العید، باب 37، ح1

جابر از امام باقر علیه السلام نقل کرده است که پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: هنگامی که روز اول شوال رسید، منادی ندا دهد که ای مؤمنان! بشتابید به سوی جایزه های تان. سپس (امام باقر علیه السلام) فرمودند: ای جابر! جوائز خداوند مانند جایزه های پادشاهان نیست. سپس فرمودند: (این روز) روز جایزه ها است.

 


دوم:
عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ:
إِنَّمَا جُعِلَ یَوْمُ الْفِطْرِ الْعِیدَ لِیَکُونَ لِلْمُسْلِمِینَ مُجْتَمَعاً یَجْتَمِعُونَ فِیهِ وَ یَبْرُزُونَ لِلَّهِ -عَزَّ وَ جَلَّ- فَیُمَجِّدُونَهُ عَلَى مَا مَنَّ عَلَیْهِمْ فَیَکُونُ یَوْمَ عِیدٍ وَ یَوْمَ اجْتِمَاعٍ وَ یَوْمَ فِطْرٍ وَ یَوْمَ زَکَاةٍ وَ یَوْمَ رَغْبَةٍ وَ یَوْمَ تَضَرُّعٍ وَ لِأَنَّهُ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنَ السَّنَةِ یَحِلُّ فِیهِ الْأَکْلُ وَ الشُّرْبُ لِأَنَّ أَوَّلَ شُهُورِ السَّنَةِ عِنْدَ أَهْلِ الْحَقِّ شَهْرُ رَمَضَانَ- فَأَحَبَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَکُونَ لَهُمْ فِی ذَلِکَ مَجْمَعٌ یَحْمَدُونَهُ فِیهِ وَ یُقَدِّسُونَهُ.

وسائل الشیعة، الحرّ العاملی، کتاب الصلاة، أبواب صلاة العید، باب 37، ح4

از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
خداوند روز فطر را عید قرار داده است تا برای مسلمانان زمان اجتماعی باشد که در آن جمع شوند و برای خدا خود را نشان دهند و او را برای آنچه که بر آنها منّت نهاد بزرگ شمارند تا آن روز روز عید و جمع شدن و (بازگشت به) فطرت و (پرداخت) زکات و رغبت و تضرّع باشد
و(عید شمرده شده است) به این دلیل که اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن در آن حلال می شود

 


سوم:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَوْمَ الْفِطْرِ، فَقَالَ:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِقِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ عَنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ النَّارِ.

وسائل الشیعة، الحرّ العاملی، کتاب الصلاة، أبواب صلاة العید، باب 38، ح1

امام صادق علیه السلام از پدران خود نقل کرده اند که امیر المومنین علیه السلام در روز عید فطر خطبه خواندند و فرمودند:
ای مردم! امروز شما همانا روزی است که در آن به نیکوکاران پاداش داده می شود و بدکاران زیان می کنند، و این روز شبیه ترین روزها به روز قیامت تان است، پس به هنگام خروج از خانه های تان (و رفتن به) محل های نمازتان خروج تان از قبرها و (رفتن تان) به سوی پروردگار را یاد کنید، و هنگام ایستادن برای برپا داشتن نماز ایستادن تان در برابر پروردگارتان را متذکر شوید، و هنگام بازگشت تان به خانه های تان بازگشت تان به جایگاه های تان در بهشت یا جهنم را به خاطر آورید.


أهنّی وأبارک لکم عید الفطر المبارک وأسأل اللّه أن یتقبل منکم ومنّا الصلاة والصیام وصالح الأعمال، ویعیده علیکم وعلینا بسرور وفرح وصحّة وأمان وعافیة.

عید فطر را خدمت شما تبریک عرض می کنم و از خداوند متعال خواستارم که نماز و روزه های شما و ما را به احسن وجه قبول فرماید.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۹ ، ۰۵:۲۶
alef sin