آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله: ...و من اقتصد فی معیشته رزقه اللّه و من بذّر حرمه اللّه ... .
الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب التواضع، ح 3

پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمودند:  هرکس در زندگى میانه‌روى کند خدایش روزى دهد و هرکس ولخرجى کند،خداوند محرومش سازد.

پیراهن قهوه ای روشن اتو کرده و شلوار نوک مدادی راه راه با خط های خیلی ریز  به تن کرده بود. مثل همیشه شلوار را تو پیراهن قرار داده و پیش از رفتن کمی کمربند شلوارش را تنظیم کرد. موبایل آیفون سفید رنگش را از روی اپن برداشت و صفحه اش را روشن کرد و نگاهی به آن انداخت و تو جیب سمت راستی شلوارش قرار داد. دهانش مدام می جنبید. می دانم که دارد کندر می جود، غیر از کندر هیچ آدامسی با بزاق دهانش سازگار نیست.
رو کرد به مادرم که رو به روی راهرو به دیوار تکیه داده بود و پدرم را نگاه می کرد، به او گفت: چیزی از بیرون لازم ندارید؟
مادرم که ماکسی -لباس بلند زنانه عربی- قهوه ای به تن داشت و چهار زانو نشسته بود، گفت: نه، فقط مسیرت خورد به عطاری هل و کندر بگیر، همه ی هل و کندرمون رو تموم کردی.
شاید زهری که مادرم در این جمله اش ریخت به پدرم اثر نکرد و بی خیالی را پادزهر خوبی یافته است، و گرنه بعید است که متوجه ناراحتی مادرم نشده باشد.
صدای بسته شدن در که آمد، مادرم انگار که در رینگ مسابقه ی بوکس باشد و صدای زنگ شروع مسابقه به گوشش خورده، شروع کرد به توپ بستن پدرم: مردک علیل المغز! معلوم نیست کدوم گوری داره میره؟ این تیپ رو برا کی میزنی، برای عمه ات، یا برای خواهرای گیس بریده ات؟ یکی نیست بهش بگه بچه هات بزرگ شدن، وقت زن گرفتن شونه، چرا آستین بالا نمیزنی براشون؟ نگا کن حتی یه فرش درس حسابی زیر پام نیست - دستی روی روفرشی که در هال پهن بود کشید-، باید با رو فرشی سر کنم، آخه کدوم ناقص الخلقه ای روفرشی رو، روی موکت پهن می کنه؟ بیس ساله کارمند دولته نتونسته یه خونه برا خودش دست و پا کنه، هر چن سال یه بار باید آواره بشیم. به اینم میگن زندگی آخه؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۰۱:۴۵
alef sin

عَنْ‌ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌:  قَالَ [النبیّ صلّی اللّه علیه و آله] لِأَصْحَابِهِ‌: إِنَّ‌ الصَّدَقَةَ‌ تَزِیدُ صَاحِبَهَا کَثْرَةً‌ فَتَصَدَّقُوا یَرْحَمْکُمُ‌ اللَّهُ‌، وَ إِنَّ‌ التَّوَاضُعَ‌ یَزِیدُ صَاحِبَهُ‌ رِفْعَةً‌ فَتَوَاضَعُوا یَرْفَعْکُمُ‌ اللَّهُ‌، وَ إِنَّ‌ الْعَفْوَ یَزِیدُ صَاحِبَهُ‌ عِزّاً فَاعْفُوا یُعِزَّکُمُ‌ اللَّهُ‌.


الکافی، کتاب الإیمان و الکفر، باب التواضع، ح1

 

پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله به یاران خود فرمودند:
همانا صدقه (روزی) صدقه دهنده را زیاد می کند، پس صدقه دهید، خدا شما را رحمت کند،
و همانا فروتنی شخص فروتن را بالا می برد، پس فروتنی کنید، خداوند شما رفعت ببخشد،
و همانا بخشش به شخص بخشنده عزت دهد، پس عفو کنید، خداوند شما را عزیز گرداند
.


زنگ زد و بعد از کمی احوالپرسی شروع کرد به گله و شکایت از حیدر. پیاز داغش را هم زیاد کرد. از قطع شراکت شان، تقسیم وسایل مغازه، خیانت در امانت، حیف و میل پول، توهین هایی که حیدر در خلوت و جلوت به او کرده بود. همه ی اینها و غیر از اینها را گفت. اما تنها خواسته اش این بود: حیدر به من قول داده است که به مدت یک سال ماهی یک میلیون تومان به من بدهد و الآن زده زیر حرفش. البته او گفته بود یک میلیون و نیم، ولی من از خیر نیمش گذشتم و به یکش راضی شدم، اما حالا می گوید: من گفته بودم یک میلیون می دهم چون فکر کردم کارش نمی گیرد، حالا که کارش گرفته است این پول را نمی دهم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۳ آبان ۹۹ ، ۰۲:۳۵
alef sin

دوربین فیلمبرداری دل از تهران بکند و راهی شهرها و استان های مختلف بشود و آداب و رسوم و زبان ها و گویش های مختلف را به تصویر بکشاند قطعا اتفاق خیلی خوبی است که در سریال ها و فیلم های متفاوت دیده ایم و اخیرا در سریال نجلا.
اما هر کاری نقطه قوتی که داشته باشد، نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان یک بیننده ی عرب خوزستانی و نه یک منتقد -چون در حد و اندازه ی منتقد نیستم و اصلا سر رشته ای از کار هنری و فیلم و سریال ندارم- چند نقطه ضعف در سریال به چشمم آمد:

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱ ۰۱ آبان ۹۹ ، ۰۱:۳۱
alef sin