آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

مسیا

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۳ ق.ظ

#معرفی_کتاب


#رمان


 کتاب #مسیا


نویسنده #سید_مصطفی_موسوی_گرمارودی


در بندری به نام لاذقیه و در ساحل دریای مدیترانه٬ در کلبه ای کوچک٬ «بلال بن ریاح حبشی» به تشویق همسر‌بیمارش تصمیم می گیرد ماجرای زندگی خود را بنویسد و به صورت کتابی در آورد که حاصل این تلاش رمان «مسیا» است.



«سید مصطفی موسوی گرمارودی» عنان قلم را به دست سیاه «بلال حبشی» سپرده است تا نور و صفای عشق به «مسیا» را به تصویر بکشد و در پیشگاه خوانندگان قرار دهد.

رمان «مسیا» رمانی است تاریخی-اسلامی برای تصویر کشیدن زندگی بلال حبشی مؤذن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که به گفته ی راوی این زندگی بدون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همچون دیگر زندگی ها و زندگان٬ مطلبی برای نقل ندارد و به فراموشی سپرده می شد.

داستان از سال ها قبل از بعثت آغاز می شود٬ از زمانی که ریاح راهب برنابایی و همسرش حمامه به شوق دیدار «مسیا»؛ پیامبر وعده داده شده توسط حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام رنج سفر را برای خود هموار می کنند تا خود را به مکه برسانند و در این مسیر البته گرفتار و اسیر می شوند و به بردگی می روند.

نصف بیشتر کتاب حول محور عشق این دو به پیامبر موعود می گردد و رنج و سختی و مشقتی است که تحمل کرده اند.

نویسنده آشنایی خوب و جامعی نسبت به تاریخ اسلام و قبل از آن و روایات ناقل این اتفاقات دارد همچنان که از بعضی حواشی و عبارات آن به دست می آید که کتبی که توسط تاریخدانان معاصر و محققان این دوره نگاشته شده اند را مورد مطالعه قرار داده است.

شاخص ترین پیام و نکته ای که نویسنده در صدد انتقال آن است و خواننده آشکارا آن را می یابد٬ خط حق و باطل و سفید و سیاه و روشن و تاریکی است که به تصویر کشیده شده و این خط سیر از قبل از بعثت شروع می شود و تا بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ادامه می یابد چنان که منجر به تبعید بلال به بندرلاذقیه می گردد همچنان که ادامه یافتن این خط سیر تا زمان حاضر از بعضی عبارات کتاب به وضوح آشکار است و به تصریح در یکی از حواشی کتاب تذکر داده شده است.

آشکارترین نقطه ضعف کتاب٬ تکرار چند باره عبارتی است که تبعید بلال حبشی به لاذقیه و بودن او در کلبه ای کوچک به همراه همسر بیمارش٬ را یادآور می شود.

و سوالی که باید از نویسنده پرسید آن است که چرا تاریخ پس از رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را خیلی مختصر بیان کرده و آنگونه که باید حق مطلب را ادا نکرده است و سیر جدال دشمن در لباس دوست را مفصلا ننوشته آنگونه که جدال دشمن در قامت واقعی خویش با حق٬ قبل از اسلام را نگاشته است؟


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">