آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

قدیس

دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۲:۵۰ ق.ظ

شوروی که سقوط می کند، در مناطق مسلمان نشین دفینه هایی گرانبها و قدیمی از کتاب های مذهبی، از زیر خاک بیرون می آیند تا در بازار به فروش برسند. یکی از خریداران کتاب های قدیمی کشیشی است ارتدوکس به نام میخاییل ایوانف که از قضا کتابی گرانبها و قدیمی نوشته ی عمروعاص به دست او می رسد که در آن زمان نوشته شده است و پیش از وقوع جنگ صفین را روایت می کند.


رسیدن این کتاب به دست کشیش و همزمانی آن با دیدن مکاشفه ای از حضرت عیسی بن مریم ع که کودکی را به او می سپارد، سرآغازی می شود برای پرواندن و بزرگ کردن عشق به امام علی علیه السلام در دل یک کشیش مسیحی ارتدکس.

ابراهیم حسن بیگی در رمان قدیس که انتشارات نیستان آن را منتشر کرده است، از امام علی علیه السلام و عشق به او  توسط میخاییل ایوانف مسیحی روس که از قضا پنجاه سال در لبنان زندگی کرده است و با جرج جرداقی دوستی و رفاقتی دارد، تصویری به نمایش می گذارد که باعث می شود جرقه ای پرنور و پرصدا در قلب روشن شود تا بیشتر و بیشتر از امام علی علیه السلام و سخنان و تاریخش بدانی و لذت ببری و به قول جرج جرداق در این کتاب با علی زندگی کنی و با علی پیر شوی و با علی بمیری.

این کتاب هرچند نمی تواند در کنار کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» قرار گیرد امانویسنده  به روشی که جرج جرداق در پیش گرفته بود تا امیرالمومنین علیه السلام را به واسطه ی خود او بشناساند، اقتدا کرده است و در صفحات مختلف آن بعضی خطبه ها و نامه ها و حکمت های حضرت را ترجمه کرده است، هرچند اساس و محور کتاب بر شناساندن برهه ای از تاریخ امام علی علیه السلام یعنی از زمان جنگ صفین تا زمان شهادت حضرت است.

نویسنده گرچه برهه ای از تاریخ را به شکلی داستانی روایت می کند اما در این بین نگاهی تحلیلی به تاریخ و حکومت داری به سبک علوی و به سبک اموی دارد و در بعضی سطور کتاب طعنه ها و کنایه هایی را نثار حکام و قدرتمندان عالم و به خصوص حکام دولت های اسلامی می کند که روش حکومت شان از روش حکومتی امام علی علیه السلام دور و به روش معاویه نزدیک است.

«قدیس» حسن بیگی بیگی هرچند کتابی است دویست و هفتاد و دو صفحه ای، اما اگر آتش عشق آن «قدیس» 

به خرمن جان کسی بیفتد، او را چنان از خود بی خود می کند که هر چه بیشتر پیش می رود عشقش فزونی 

می یابد و لحظه لحظه ی زندگی اش را با آن «قدیس» می گذراند به گونه ای که کشیش مسیحی ارتدکس 

طی مکاشفه ای تایید حضرت مسیح را بر این عشق می بیند و او را خشنود می سازد.

نظرات  (۱)

۱۸ تیر ۹۷ ، ۰۴:۰۱ مهتاب نیک منش
من وتو مرید امام علی بودیم وهستیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">