آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

آقای یاسی

يكشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۲۷ ق.ظ

فامیلش را می گذارم یاسی؛ آقای یاسی. چقدر فامیل ضایعی می شد اگر این فامیل را داشت. فکرش را بکن، تو مدرسه به جای یاسی، صورتی و آبی نفتی و سبز زیتونی صدایت کنند. یا وقتی که بزرگ شوی پشت سرت اینطوری از تو یاد کنند. راستش فامیلی که برایش انتخاب کردم با اسمش بی ارتباط نیست.
آقای یاسی، گذشتن از این فامیل بدون نشستن لبخندی روی لب ها سخت است.


آقای یاسی چند شب پیش مهمان مان بود. دقیقا نسبت فامیلی اش با ما را نمی دانم، همینقدر که پدرش با چند واسطه دایی پدرم به حساب می آید. روی چه حسابی با چند واسطه دایی پدرم می شود؟ خب روی حساب روابط پیچده ی طایفه ای!
روی مبل سه نفره پا روی پا انداخته بود و پدرم کنارش نشسته ومن سمت راستش روی مبل تک نفره. رابطه شان بر عکس فاصله ی نزدیک نشستن الآن شان کنار هم و گرم گرفتن شان، خیلی سرد بود. بی راه نیست اگر بگویم قطب شمالی بین شان وجود داشت!!
آقای یاسی -باز هم این فامیل- چانه ی قوی و محکمی داشت، پر گویی اش نشانه ی قوت و استحکام چانه اش بود و از هر درس سخن گفتن و نظریه پردازی در هر وادی و بیراهه ای علامت سبک مغزی اش.
هنوز که هنوز است نمی دانم چطور حرف به اینجا کشید که گفت: حتی خود خدا هم گفته از زندگی لذت ببرید، بخندید و شاد باشید و نعمت هایی که در اختیارتان گذاشتم همه و همه برای خوشی و لذت بردن است.
ناگفته نماند که آقای یاسی به شدت علاقمند به شوخی و خنده و خوشگذرانی و شب نشینی با دوستان و سفر و موسیقی گوش دادن و خلاصه به قول خودش لذت بردن است. می خندد و خوش می گذراند چون از پیری و چین و چروک روی صورت و موهای سفید، هراس دارد و از هر کسی که به او بگوید: موی سفیدی روی کناره ی سمت راستی سرت دیده می شود، دلخور می شود، و ناراحت و نگران و البته به سرعت راه خانه را در پیش می گیرد که با کمک رنگ، رنگ سفید پیری را از سرش بزداید. لذت های مثبت هجده را هم در سر دارد، که نمی دانم اینها دیگر برای فرار از چیست؟!
برایم جالب بود که خدا در کدام آیه سخن از خلق نعمت برای لذت بردن، سخن گفته است.
آقای یاسی در جوابم گفت: من صبح ها روزم رو با تلاوت چند آیه شروع می کنم، خیلی خوبه. به شما هم توصیه می کنم که حتما این کار رو بکنید، خیلی تاثیر گذاره. اگه حال ندارید بخونید حتما گوش بدید. رادیو قرآن رو گوش کنید.
رو به پدرم کرد و گفت: اول صب که داری میری سر کار تنظیم کن روی رادیو قرآن و گوش بده، خیلی حالتو خوب می کنه.
بعد رو به من ادامه داد: نمیدونم دقیقا کدوم آیه اس ولی اولای سوره بقره اس که خدا میگه: «ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ [ ﭼﻮﻥ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺣﻖ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ] ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻭﻳﮋﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ [ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ] ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ; ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﻱ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ ، ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺶْ ﺭﻭﺯﻱِ ﻣﺎ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﻃﻌﻢ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ] ﺷﺒﻴﻪِ ﻫﻢ ﺍﺳﺖ ، ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ; ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ] ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ .(بقره 25)
ببین روزی که از قبل به ما داده شده، همونطوری که تو بهشت برای لذت بردنه، اینجا هم برای خوش گذشتنه.

از قدیم گفته اند «جواب ابلهان خاموشی است»، اما جواب نادان های دانشمند نمایی که احساس می کنند همه چیز دانند و همه فن حریف، چیست؟ احتمالا صرفا لبخندی بر لب. لبخند تلخی برای آزار دیدن گوش از شنیدن چنین اراجیفی و حرام شدن فسفر مغز برای درک چنان مهملاتی. همان کاری که آن شب انجام دادم؛ لبخندی تحویلش دادم.
پیش از خداحافظی، آقای یاسی دعوتم کرد که این هفته با هم نماز جمعه برویم.
بعد از اینکه کار جدیدش را به عنوان بازپرس دادگاه های... شروع کرد، هیچوقت نماز جمعه و نماز جماعت مسجد محل شان را ترک نکرد
.

موافقین ۳ مخالفین ۱ ۰۰/۰۳/۰۹
alef sin

نظرات  (۷)

آره به خدا!!🤙🏻 امیدوارم یه روزی مردم بفهمنش

 

نه عزیزم وظیفه بود محتوای خوب خوندنش می ارزه 🤩

پاسخ:
لطفه برادر گلم، عزیزی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷

واقعا به نظرم که درد جامعه هستش! دقیقا واقعا خنده داره حتی لذت سکس هم یک منطقی پشتش داره همه چیز در این جهان منطقی داره پس این که بگی همه ایناصرفا ساخته شده تا ما لذت ببریم مزخرف ترین چیزیه که میشه شنید کجا خدا همچین حرفی زده اینجور آدما مثل همونایی هستن که تا اسم قرآن میاد میگن خدا تو قرآن گفته بکش در حالی که اگر همین سوره بقره رو با معنی بخونند میفهمند که داخل همین سوره بارها از قوم بنی اسرائیل بابت کشتن و قتل گلایه شده خیلی خنده دار و منزجر کننده هستش که این آدما رو میبینی و هر چیزی هم که بگی باز نمیفهمن در واقع نمیخوان بفهمن !!! چون همونجور که خدا در رابطه با بحث معاد میگه میشه این استنباط رو کرد که این ها منافعشون در زدن به کوچه علی چپه چرا؟ چون این افراد همونایی هستن که میفهمن فلان چیز گناهه فلان چیز بده اما باز هم انجامش میدن و گناه بودنش رو انکار میکنن حتی گاهی بخاطر بقای کار هاشون خدا رو هم انکار میکنن هیجی به انسان محدود نمیشه گفت که در سودای نامحدود بودن همه کار میکنه .....

 

ازت بخاطر متن زیبات ممنونم و خدا رو شکر میکنم که هنوز که هنوزه افرادی زندگی میکنن که به این چرندیات باوری ندارند 😍💖

پاسخ:
این درد هم یکی از دردهای جامعه است...

ازت خیلی ممنونم که وقت گذاشتی و خوندی، لطف کردی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

جدی حال نداشتم متنا بخونم گفتم کامنت بزارم خدا قوت بگم ب نویسندش

پاسخ:
جدی ایول به صداقتت
ممنون بابت لطفت

سلامه

هر کس بر اساس دید خودش قرآن رو تعبیر و تفسیر می کنه و گاها کاری به این نداره که آیا اون برداشتش از آیه هایی که خونده درسته یا نه، البته خدا قرآن رو جوری در اختیار ما گذاشته که برامون قابل فهم باشه اما خب نباید تو تفسیرش فقط به دانسته و فهم خودمون بسنده کنیم و یه تحقیق کوچیک در کنار عقل و فهم خودمون لازمه فهم درست، کتاب خداست

پاسخ:
سلام
دقیقا همینطوره و برای همینم هست که از تفسیر به رای نهی شدیم

سلام 

حین خواندن فکر کردم که بنده پرگویی دارم .وممکنه در مورد بنده این طوری فکر بشه 

پاسخ:
سلام
قضاوت کردن آدما همیشه هست، به درست یا به غلط
فقط یک چیزی مهمه اونم اینکه با حرف آدما، واقعیت تغییر نمیکنه، خوب خوب میمونه و بد، بد، حتی اگه در اثر حرفا نوع نگاه تغییر کنه
پس همونطور که قدیمیا گفتن
یه گوش در، یه گوش دروازه

چرا باید این مقایسه، مقایسه غلطی باشه؟؟

اساسا چرا فکر کردین مقایسه ای صورت گرفته، شاید این دو موضوع در راستای هم باشن، یعنی لذتهای این دنیا و اون دنیا 

 

زندگی و هر آنچه که خدا ارزانی داشته برای لذت و استفاده بشر خلق شده (منظورم اون چیزی که خدا بر ما حلال کرده برای لذت ماست و حرام کردن استفاده از اون و رهبانیت اساسا مورد نظر خدا نیست)

 

بحث مفیدیه، ان شالله ختم به خیر بشه، ولی خدا حتی اون مثبت 18 ها رو برای ما افریده که این دنیا لذت ببریم ازش، استفاده کنیم، تسکین و تمتع ببریم!

 

بحث لذت بردن از آفریده های این دنیایی منافاتی با ابتلائات نداره به نظرم.

 

 

 

پاسخ:
این نوشته بر اساس نفی لذت بردن واستفاده نکردن از نعمت ها نیست، بلکه برای نفی این تفکره که خلق شدیم که لذت ببریم وخوش باشیم و هدف خلقت منحصرا در این مورده 
غلط بودن مقایسه رو هم عرض کردم

دو بار خوندم، نفهمیدم شوخی بود یا جدی!

 

تیکه بود یا خودزنی!

 

کجای حرفش ابلهانه بود؟؟

پاسخ:
ممنون که دوبار خوندین
همه چی بود
به نظر شما مقایسه ی بهشت و لذت های بهشتی که بی زحمت به دست میان با این دنیا و سختی هاش و لذت های همیشه همراه با هزار جور سختی، مقایسه ی درستیه؟
حالا جدای اینکه این نوع نگاه کاملا مغایر با نگاه قرآنیه که زندگی و مرگ و هر آنچه که خدا ارزانی داشته همه برای آزمایش است تا ببینه کدام عملکرد بهتری خواهیم داشت
عبارت «لیبلوکم» رو در قرآن نگاهی بندازین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">