آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

«دربست آبادان»

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۳۸ ق.ظ

توانایی آدم ها در انجام کاری که ادعا می کنند٬ متفاوت است؛ عده ای هستند که فوق آن چه ادعا کرده اند٬ می توانند کاری را انجام دهند -ناگفته نماند که ممکن است آن چه ادعا کرده اند٬ نسبت به توانایی آن ها پایین باشد- عده ای دیگر مطابق با ادعای خودشان٬ عمل می کنند. در مورد این دو دسته حرفی نیست و ما از آن ها کمال تشکر را داریم!!!



دسته ی سومی هستند که فوق توانایی خود ادعایی را جار می زنند٬ که این دسته در زمانه ای نه چندان دور ملقب به «خالی بند» بودند و در این زمانه  لقب «قمپز در کن» را به خود اختصاص داده اند. نکته ای که باید همیشه مد نظر داشت٬ آن است که هر گاه با «قمپز در کن» ی مواجه شدید٬ بلافاصله پس از «قمپز در کردنش» باید بگویید: آبادان یک نفر!!!

«خالی بند» های قدیمی و «قمپز در کن» های جدید٬ در هر لباس و کسوتی ممکن است ظاهر شوند و خود را نمایان کنند. اصولا خصوصیت «قمپز» این است که کوچک و بزرگ و باسواد و بی سواد و تمام کسانی که در گروه های متضاد و متناقض دسته بندی می شوند را شامل می شود و در بر می گیرد.

«قمپز در کن» گاهی دختر جوان عاشقی است که برای فرار از ترشیدن به معشوق خود می گوید: من برای رسیدن به تو حاضرم در خانه خرابه ای که پر از سوسک است٬ زندگی کنم و گاه پسر جوان عاشقی است که به دلبر پولدار چاق دماغ گنده ی خود می گوید: من برای رسیدن به تو از «آنجلینا جولی» هم گذشته ام. زمانی بازیگری است که بر این باور است که به عشق مردم و برای مردم و با تمام وجود و از اعماق قلبش در فیلم ها نقش ایفا می کند و به بازی می پردازد٬ اما درخواست طرفدارن مردمی اش برای عکس گرفتن را مزاحمت می داند٬ و زمانی دیگر٬ خواننده ای است که جایگاه اجتماعی خودش را نتیجه ی حمایت های مردمی می داند و معتقد است٬ صاحب اصلی صدای او مردم اند و اصلا حیات و ممات او بسته به اقبال و ادبار مردم است٬ اما در دوگانه ی کنسرت داخل کشور با پول کمتر و کنسرت خارج کشور با پول بیشتر٬ بی تردید و بدون چون و چرا کنسرت خارجی را قبول می کند ولو آنکه تخفیف بدهد و پول کمتری بگیرد.

در تمام موارد فوق و موارد مشابه٬ جمله ی «آبادان یک نفر» صدق می کند و کافی به نظر می رسد٬ اما گاهی این جمله به هیچ وجه من الوجوه٬ کفایت نمی کند و جمله ی «دربست آبادن» را باید به کار برد. به عنوان مثال٬ اگر مسئولی پس از سه سال مسئولیت و با این باور که برای کارآمدی بهتر و بیشتر صنعت٬ باید مدیر از خارج وارد کرد٬ دو-سه ماه آخر مسئولیت خود٬ ادعا کند که بسته ی جامع اشتغال را آماده کرده است و با اجرای این بسته می توان معضل بیکاری را تا حد زیادی کاهش داد٬ حتما و صد البته حتما باید گفت:«دربست آبادان». و یا اگر دیگری که می خواست گزارش برنامه هایش را صد روزه به مردم ارائه کند و نشان دهد که چقدر کاری است و کار انجام داده است٬ بعد از نزدیک به چهار سال بگوید: «ما به تمام وعده هایی که به مردم دادیم عمل کردیم»٬ شما چاره ای ندارید جز اینکه بگویید:«دربست آبادان».

همچنین اگر مسئولی ادعا کرد که: ما عمیقا به آزادی مطبوعات و گردش اطلاعات باورمندیم و به خدا پناه می بریم از اینکه در دهان منتقدین را ببندیم٬ اما منتقدین را بی سواد٬ بی شناسنامه ای خواند که باید حواله به جهنم داد٬ دیگر نمی توان بگویید:«دربست آبادان»٬ چرا که به جهنم حواله داده شده اید!!!!

خلاصه آنکه ما در این زمانه٬ با «قمپز در کن» هایی مواجه هستیم٬ که گاه قدرت و مکنت دارند و در برابرشان فقط باید سکوت کرد و برای «قمپز»هایی که در می کنند٬ باید تشویق شان کرد٬ و گرنه آدم هایی هستیم بی شناسنامه که از فضا آمده ایم و سواد نداریم٬

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">