آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

تبعیت اندیشه از شرایط عینی و ذهنی

چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۹ ب.ظ

#گزارشی_از_یک_کتاب



کتاب #خدا_در_اندیشه_ی_انسان


نویسنده #مرتضی_مطهری


قضاوت در مورد اندیشه ها بستگی به اصالت داشتن آن ها و عدم تبعیت آن ها از شرایط مختلف دارد.

یکی از نظریاتی که در مورد اندیشه ها و تفکرات، توسط مادی گرایان ارائه شده است، «تبعیت اندیشه از شرایط ذهنی و عینی» است؛ به این معنا که چنان چه اندیشه ای توسط شخصی ارائه شود، باید شرایط ذهنی و روانی شخص از یک طرف و شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی او را مطالعه کرد و سنجید و با همین مطالعه می توان دلیل ارائه ی این اندیشه توسط شخص را توجیه کرد، به عبارت دیگر اندیشه ی ارائه شده تابع شرایط ذهنی و عینی است و هر کسی در آن شرایط قرار می گرفت، چنان اندیشه ای را ارائه می کرد و فکر شخص و شخصیتش تاثیری در ارائه ی اندیشه ندارد.

شهید مطهری ره ضمن پذیرش تاثیر شرایط ذهنی و عینی بر اندیشه، این حد  از تاثیر را نمی پذیرند و برای شخصیت و فکر انسان و در واقع برای انسان اصالت قائل می شوند و وجود اندیشه ی اصیل را مطرح می کنند.

علاوه بر این مطلب، ایشان دو اشکال اساسی به این نظریه وارد می کنند: 

1- طبق این نظریه، هیچ اندیشه ای از جمله همین نظریه اصالت ندارد و نمی توان گفت که آیا درست است یا غلط؟ چرا که هر اندیشه و نظریه ای در شرایط خودش ارائه شده است و نمی توان گفت درست است یا غلط!!

2- اشکال دیگر این نظریه آن است که منجر به ایده الیسم می شود. طبق مکتب ایده آلیسم واقعیتی ورای ذهن وجود ندارد و چنانچه واقعیت خارجی وجود داشته باشد، آن واقعیت قابل درک نیست، و ماتریالیست ها که اصالت را برای ماده قائل اند و واقعیت خارجی را می پذیرند، بدون اینکه بدانند، واقعیت خارجی و ماده را انکار کردند.


برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب #خدا_در_اندیشه_ی_انسان فصل «بررسی نظریه ی تاثیر شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان» مراجعه کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">