آیاسار

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

نویسندگان

تعدد عنوان و معنون

سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۴۰ ب.ظ

فیلتر تلگرام


بحث اجتماع امر و نهی یکی از مباحث علم اصول فقه است. ذیل این عنوان بحثی مطرح می شود که آیا تعدد عنوان موجب تعدد مُعَنوَن می شود؟

برای توضیح، مثال معروفی وجود دارد و آن هم نماز در مکان غصبی است. در این مثال دو عنوان وجود دارد که عبارتند از نماز و غصب که دو حکم وجوب و حرمت بر آن ها بار می شود. اگر گفته شود که تعدد عنوان موجب تعدد معنون می شود، دو حکم وجوب و حرمت بر فعل و کار مکلف بار می شود و در غیر این صورت که قول به امتناع تعدد است حکم هر یک از دو عنوان که مهم تر است مقدم می شود.


نسبت به تعدد معنون به دلیل تعدد عنوان و یا عدم آن ادله ای گفته اند اما ظاهرا طبق قاعده ی «ادل دلیل علی امکان الشئ وقوعه»(محکم ترین دلیل بر ممکن بودن چیزی، وقوع آن است) مهم ترین دلیل بر تعدد، وقوع تعدد است که این روزها و قبل تر از این ایام در کشور ما دارد اتفاق می افتد و اتفاق افتاده است!!!

جناب آقای حسن روحانی با عنوان رییس جمهور ایران به شدت حامی حقوق شهروندی است و با قاطعیت تمام اعلام می کند که فیلتر تلگرام مورد تایید دولت نیست و ایشان با عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی از قوه ی قضاییه درخواست می کند که دستور فیلتر این شبکه ی اجتماعی را بدهند.

این موضع گیری ها را مخالفان به خیال خام خود تعارض و تناقض نپدارند بلکه از باب اجتماع امر و نهی است و ایشان باید رجوع کنند و تفاوت بین دو مساله ی تعارض و اجتماع امر و نهی را به خوبی بررسی نمایند!!!

جناب اقای رییس جمهور بابت حل این عویصه ی علمی به صورت عملی به گونه ی که مباحث جلسات و گفت و شنودهای ما را رونق دادید و مانع از هدر دادن وقت به واسطه ی بحث در باره ی دلار هفت هزار تومانی و تورم و گرانی و فرجام برجام و فزونی بیکاری و بیکاران و اعتصاب مردم بانه و افزایش متکدیان و ... شدید، کمال امتنان و تشکر را داریم.

امیدوارم سایه تان بر سر فرزندان و اقوام و فامیل و عشیره و طایفه تان مستدام باد تا در صورتی که باعث بدبختی های مختلف شان کردید، با حل مشکلی حاد از مشکلات برجای مانده از سال های قبل فامیل و آشنایان، موجبات مسرت و شادی و خوشی و سرگرمی آن ها را فراهم آورید و اذهان آن ها را از بدبختی های پیش آمده منصرف کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">